مطالبی درباره ی احتمال
کلاس ششم اسفنداران
یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 16:42 :: نويسنده : محمد رضا حیدری

احتمال  (فصل ششم ریاضی ششم )

       احتمال را با یک کسر کوچک تر از یک بیان می کنیم. برای این که امکان وقوع یک پیشامد را در ریاضی مشخص کنیم از کلمهٔ احتمال استفاده می کنیم. بعضی از پیشامدها امکان اتفاق افتادن ندارند و گاهی بعضی از پیشامدها به طور قطع اتفاق می افتد. در ریاضیات تلاش می کنیم تا احتمال را با یک کسر کوچک تر ازیک بیان کنیم تا به این ترتیب پیش بینی بیش تری از آن اتفاق  داشته باشیم. در بعضی از مواقع احتمال اتفاق افتادن دو پیشامد مساوی است.

     اصطلاح  احتمال در توصیف پدیده هایی به  کار می روند که نمی توان نتیجهٔ آنها را پیش از وقوع به طور قطع تعیین کرد زیرا نسبت به آن چه رخ خواهد داد اطمینان نداریم .

     شایدمهم ترین کاربرد احتمال کمک به تصمیم گیری در جریان زندگی روزمره است. مثلاً اگر احتمال زیادی بدهید که باران خواهد بارید و  قصد بیرون رفتن از منزل را داشته

باشید، با خود یک چتر یا بارانی همراه می برید.

     پدیده هایی که می توان نتیجهٔ آنها را پیش از وقوع به  طور قطع تعیین کرد، پدیده های قطعی و پدیده هایی که نمی توان نتیجهٔ آنها را پیش از وقوع به طور قطع معین نمود، پدیده های تصادفی  نامیده می شود.

     بسیاری از پدیده ها و اتفاقات در زندگی روزانه تصادفی هستند. یعنی نتیجهٔ آنها را از پیش به طور قطع نمی دانیم اما   شاید بتوانیم نتایج ممکن را فهرست کنیم. با مشاهده و بررسی تعداد دفعاتی که هر کدام از آن نتایج رخ می دهد، می خواهیم به پیشامدها، عددهایی رانسبت دهیم که معرف احتمال وقوع آنها هستند. 

      در علم آمار به عملی که برای جمع آوری داده ها صورت می پذیرد، آزمایش 

می گوییم. اگر نتیجهٔ آزمایش را از پیش نتوان به طور قطع معین کرد، آن را آزمایش تصادفی

می نامیم. آزمایش پرتاب سکه یک  آزمایش تصادفی است زیرا پیش از پرتاب سکه

نمی توان به طور قطع معین کرد که رو یا پشت خواهد آمد. با این حال، تمام نتایج ممکن در این آزمایش همین دو تا هستند. در هر بار پرتاب سکه فقط دو نتیجه ممکن وجود دارد و احتمال رو یا پشت آمدن در پرتاب سکه با هم برابر و مساوی  1 به 2  است.

     با استفاده از احتمال ریاضی، می توان احتمال وقوع پیشامد  را در دراز مدت به دو طریق حدس زد:

       1  )  اگر بتوانیم احتمال ریاضی یک پیشامد را معین کنیم، می توانیم از آن برای اندازه گیری    احتمال پیشامدها استفاده کرد.

       2) اگر نتوانیم احتمال ریاضی یک پیشامد را معین کنیم، باید آزمایش را انجام دهیم و با تعیین جدول فراوانی نسبی  وقوع پیشامدها، احتمال وقو ع آن را تخمین بزنیم.

    برگرفته از کتاب راهنمای تدریس ریاضی ششم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: